Gazeta Prawna opublikowała w tym tygodniu artykuł bazujący na danych GUS, z którego wynika, że tylko 57% polskich firm ma strony internetowe. Liczba ta w dzisiejszych czasach rzeczywiście może być pewnie trochę szokująca.
Szkoda jednak, że dziennikarze nie postanowili pójść nieco dalej tym tropem. Chętnie dowiedziałbym się, jak wiele firm własnej strony internetowej nie posiada, gdyż woli inne metody promocji w internecie (profile w portalach społecznościowych, sprzedaż na Allegro, itd.).
Bardzo ciekawe mogłyby być także statystyki ukazujące, jak te 57% podchodzi do firmowych stron internetowych. Każdy z nas widział już chyba strony, które się „rozjeżdżają”, wyglądają, jakby zrobił je gimnazjalista jako zadanie domowe, których ostatnia aktualizacja miała miejsce kilka lat temu, znajdujące się na darmowych domenach (np. .republika.pl, itp.), itd… Innymi słowy wprost dające do zrozumienia, że firma coś słyszała o tym, że w internecie trzeba być, ale ani złotówki wydać na to nie zamierza.
Także PKPP Lewiatan, którego przedstawiciel został poproszony o komentarz do artykułu, ma coś na sumieniu. Wystarczy przypomnieć akcję sprzed paru miesięcy, mającą nakłonić przedsiębiorców do promocji w internecie. Pomysł szlachetny, a wykonanie? No cóż, udostępnienie przez jedną z większych firm hostingowych za darmo najniższego pakietu (za który po 3 miesiącach trzeba będzie płacić tyle, co za zupełnie przyzwoite konto w innych firmach hostingowych), domeny (tylko na pierwszy rok, który zazwyczaj kosztuje około 10pln) i przygotowanie za darmo kilku szablonów stron (które ewidentnie od bardzo dawna kurzyły się gdzieś w zakamarkach serwerów tegoż dostawcy), nie jest chyba najlepszym sposobem przekonywania firm do internetu.
W akcji tej totalnie zabrakło elementu edukacji (nie mam tu na myśli pomocy w skorzystaniu z bonu na AdWords). Tego, co pozwoliłoby przedsiębiorcom na świadomą obecność w internecie. Szkoda więc tych, którzy na stronę w ramach akcji dali się namówić. Niełatwo będzie ich pewnie ponownie przekonać, że z obecności w internecie może wynikać sporo korzyści.